Från jord till bord

Vi arbetar med många olika aspekter när det gäller arbetet med lärande för hållbar utveckling. Ett arbete som uppskattas av både barn, pedagoger och föräldrar. Vi arbetar med olika teman under terminerna och ett som utmärker sig, i lärande om hållbar utveckling, är temat: ”Från jord till bord”. Syftet är att öka barnets kunskap om matens väg från odlingsmark till slutprodukt på matbordet.

Både pedagoger och barn har möjlighet att tillsammans utforska, utveckla och öka sina kunskaper om skötsel och plantering, samtidigt som vi pratar med barnen om vikten att ta hand om våra växter. Därför har vi en bred tillgång till odlingslotter på vår gård.

Mål från lpfö18:
Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling (Lpfö 18, 10).