Hållbar utveckling

Vi arbetar med hållbar utveckling på tre olika sätt via miljö, socialt och ekonomisk. Vi arbetar med mål utifrån läroplanen rev 2018 genom att till exempel lära barnen om allemansrätten, vikten av att ta hand om vår natur och djur. Ge barnen kunskap om vilka val vi kan göra för att bidra till ett livslångt lärande.

Vi erbjuder barnen återvinningsmaterial i skapande aktiviteter som vi har återvunnit och återanvänt. Det kan t.ex. vara toalettrullar, knappar, äggkartonger, mjölkkartonger glasburkar med mera. Barnen ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika val som människor kan bidra till en hållbar utveckling. Vi deltar också i projektet ”Håll Sverige Rent” varje år, som lär barnen om hur nedskräpningen i samhället påverkar naturlivet och djuren.

Vi arbetar med social hållbarhet genom att arbeta med bla. barnkonventionen, kompisböcker och stopp min kropp, rädda barnen. Vi lär oss om mänskliga rättigheter, sträva efter en jämställd förskola och ett demokratiskt tänkande. På olika sätt ge barnen grundkunskap om olikheter och arbeta efter allas lika värde, både i sociala och miljömässiga val.