Vid sjukdom

För att minska risken för smittspridning är det viktigt att barnen stannar hemma när de är sjuka!

Kom ihåg att informera oss via tyra eller ringa ifall ert barn är sjukt, senast kl. 8.00.

Vid feber; ska barnet ha en feberfri dag hemma.

Vid magsjuka; ska barnet ha en symtomfri dag hemma, tidigast 48 timmar efter sista kräkningen eller diarré får barnet komma tillbaka till förskolan.
Även symptomfria syskon ska vara hemma när någon i familjen är sjuk.

Allmäntillstånd

Vid alla sjukdomar gäller det att se till barnets allmäntillstånd. Tänk på att det är mer ansträngande för barnet att vara på förskolan än att vara hemma. Därför behöver barnet vara så friskt att det orkar med den ordinarie verksamheten (även utevistelsen).

Om barnet blir sjuk under dagen

Om ert barn blir sjuk under dagen så ringer vi till en vårdnadshavare, så fort som möjligt. Därför är det viktigt att vi alltid kan nå er. Därmed är det viktigt att ni har uppdaterade kontaktuppgifter hos oss i (Tyra-appen). Vi går på allmäntillståndet när vi bedömer om barnet inte orkar vistas i barngruppen. Barnen får inte åka med skolskjuts när barnen blir sjuk på grund av smittrisk. Vårdnadshavaren får själv eller en nära kontakt hämta barnen från förskolan.