Språk

Vi arbetar mycket med språk och kommunikation på vår förskola. Pedagoger planerar olika språkutvecklande aktiviteter som är lärande och roligt. Förutom olika språk utvecklande aktiviteter som t.ex. lek-och spel stunder har vi också;

• Högläsningsstunder med barnen, för att utveckla deras språk samt väcka intresse för böcker.
  • Varje onsdag besök av en sagoberättare som heter Ann Granberg som gestaltar olika sagor för barnen.
  • Regelbundet besök på Vällingby bibliotek.
  • Minst en gång per termin åker vi tillsammans med barnen på teaterföreställningar
  • Vi arbetar även med modersmål för barn med annat modersmål än svenska (vi tränar på ordförråd och dagliga samtal).
  • Vi erbjuder dessutom barnen och vårdnadshavarna en språkstimulerande app som heter Polyglutt. Det är ett digitalt bibliotek där man får tillgång till ett stort utbud av barnböcker. I Polyglutt finns det böcker på olika språk och det går att dela in böckerna efter ålder eller kategori. Man bläddrar och får lyssna till högläsning av böckerna direkt i appen.