Språkstimulans

Dialogförskolan har en språkprofil vilket betyder att vi arbetar mycket med språk och kommunikation på vår förskola. Vi använder olika metoder för att stärka barnens språkutveckling som är en förutsättning för att förstå sin omvärld, stärka sin självkänsla och integrera med andra. Förutom att de får höra svenska varje dag arbetar vi också med modersmål på olika sätt för de barnen med annat modersmål än svenska.
För alla barns delaktighet och tryggutveckling är språk grunden och därmed har vi olika metoder och extra aktiviteter som har stor roll och betydning för deras utveckling:

• Vi använder bildstöd och TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) som ökar barnens språkliga förmåga och ger dem fler möjligheter att kommunicera och uttrycka sig särskilt för barn som inte an kan beskriva med ord.
  • Varje vecka har vi besök av en sagoberättare som heter Ann Granberg som gestaltar olika sagor för barnen.
  • Vi vill stimulera barnets språkutveckling och väcka barnets intresse för skriftspråk. Därför går vi till biblioteket minst en gång i veckan för att ha bokcirklar och låna böcker till förskolan inför våra högläsningar.
  • Teater besöker minst en gång per termin.
  • Vi erbjuder barnen en språkstimulerande app som heter Polyglutt. Det är en inläsningstjänst /ett digitalt bibliotek med inlästa barnböcker på mer än 70 olika språk. Man får möjlighet för att bläddra och lyssna till högläsning av böckerna direkt i appen. Dialogförskolan erbjuder även alla vårdnadshavare med det möjlighet som heter Polyglutt Home Access som dem kan använda hemma med deras barn.
  • Vi arbetar även med modersmål (modersmålsundervisning och dagliga samtal).